ELS ESPORTS ALTERNATIUS

 Els esports alternatius, generen nous escenaris en la pràctica, on se'ls dona l'oportunitat de participar i poder destacar a alumnes que normalment solen estar més desplaçats, que no destaquen o no se'ls dona oportunitats en els esports tradicionals, així com integra a les xiquetes, generant una situació d'igualtat entre xiquets i xiquetes. Gràcies a la pràctica que realitzem amb els esports de datchball i colpbol, vam poder vivenciar-ho i adonar-nos d'aquestes noves oportunitats, ja que els que tenen millor condició física o els que sempre destacaven no eren els únics que jugaven i destacaven; a més de fomentar el treball col·laboratiu i en equip.

D'altra banda i basant-nos en el Decret 108/2014, podem incloure els jocs alternatius i més concretament el colpbol i el daftball en el bloc 1: CONEIXEMENT CORPORAL I AUTONOMIA; el bloc 2: HABILITATS MOTRIUS, COORDINACIÓ I EQUILIBRI. ACTIVITATS EN EL MEDI NATURAL, i el bloc 5: JOCS I ACTIVITATS ESPORTIVES. Els esports del datchball i el colpbol, es poden practicar en tots els cursos, perquè són jocs on la seua dinàmica i els moviments a realitzar estan a l'abast de tots, i el que es pot diferenciar entre els diferents cursos de primària poden ser les normes, que es poden anar incrementant i introduint noves en els diferents cursos; a més de la dinàmica del joc que amb més edat serà més fluida i els moviments més precisos.

A causa de la situació actual que estem afrontant de la COVID-19, en els centres cal prendre una sèrie de mesures per a poder continuar desenvolupant les nostres funcions amb normalitat dins del que es permeta. En l'àrea d'educació física, en la sessió de hui ens han presentat diferents solucions per a fer front, com el micròfon de diadema, que pot ser una molt bona solució, ja que amb la mascareta els docents han de fer més esforç perquè els alumnes puguen escoltar-los i entendre'ls, i és un bon element per a evitar l'afonia. I d'altra banda el xiulet electrònic, que evita, entre altres coses, que el docent estiga contínuament tocant-se i baixant-se la mascareta. A més d'una anterior i posterior desinfecció del material. En addició a aquestes mesures i en esports com el datchball o el colpbol que els alumnes han d'estar en contacte amb pilotes i tots tocant les mateixes, per a evitar el contacte directe, es podrien utilitzar guants de làtex que una vegada acabada la sessió depositaren en el fem, ja que el fet de portar aquests guants no modifica els moviments ni les seues trajectòries i pot ajudar a prevenir el contagi.


Aquest esport és una fusió del PIN - pong, el FUtbol, el VOleibol i el TEnnis; i la pilota pot colpejar-se emprant qualsevol part del cos, les mans, els peus, el cap… combinant-lo amb altres/as companys/as de manera aèria o esperant al pot entre colp i colp. Amb l'excepció, que un mateix jugador no pot colpejar dues vegades seguides la pilota.I es juga en equips de 6 o més jugadors que s'enfronten els uns als altres, i quan els equips són reduïts és més competitiu.

El terreny de joc ha de ser rectangular i llis, i les mesures del camp depenen del nombre de jugadors que participen tenint com a referència:

  • Pistes de Voleibol 18 m de llarg x 9 m d'ample (equips de 4, 5 o 6 jugadors/as).

  • Pistes de Bàsquet 28 m de llarg x 15 m d'ample (equips de 7, 8, 9 i 10).

  • Pistes Poliesportiva de 40 m de llarg x 20 m d'ample (equips d'11 fins a 20)

Però utilitzant les instal·lacions dels col·legis. I sobre la línia del centre del camp es col·locarà una xarxa que estarà suspesa a 1 m del sòl (com les de tennis), i cada part del camp es dividirà en dues zones, una de defensa i una altra d'atac, separades per una línia amb un cercle en el centre. Sempre han d'haver-hi el mateix nombre de jugadors i jugadores en totes dues zones, en el cas que l'equip siga imparell, un dels seus components se situarà dins del cercle de servei fix, fins que finalitze el SET que podrà canviar de posició. A més durant el SET la resta de jugadors poden moure's lliurement per tota la zona en la qual se situen i una vegada aquest haja finalitzat poden canviar-se de zona.

El servei es realitzarà sempre des del cercle central, sent lliure però amb la norma de mantenir els peus dins d'aquest cercle i no realitzar cap mena de salt. En aquest servei la pilota ha de passar netament la xarxa sense tocar-la, en cas que això succeïra i la pilota passa a l'altre camp serà “mitjana” i el mateix equip realitzarà un altre servei i hi haurà un canvi de jugadors entre zones, és a dir, els jugadors de la defensa passaran a la zona d'atac i viceversa; per a motivar als jugadors.

Quant al material, s'utilitza una pilota de goma-espuma, lleugera, de textura blana i poc pes. En aquest esport està permès el pot, per la qual cosa quan la pilota bote en el sòl, podran produir-se un màxim de tres tocs amb qualsevol part del cos abans de passar la pilota a l'altre camp. Recordant que un mateix jugador no pot colpejar dues vegades seguides la pilota. A més també es poden donar tocs aeris, on es pot colpejar la pilota directament i un màxim de tres vegades; i si la pilota toca qualsevol línia del camp l'acció serà vàlida.

Pel que fa als punts, el punt està sempre en joc i s'aconsegueixen quan es donen les següents situacions:

  • La pilota bota en el sòl dues vegades seguides.

  • La pilota no depassa la xarxa.

  • La pilota és llançada fora del camp.

  • El jugador colpeja dues vegades seguides.

  • L'equip toca la pilota més de tres colps aeris.

O bé quan es cometen faltes antireglamentàries, és a dir:

  • Per envair el camp contrari per damunt o per davall de la xarxa.

  • Per rematar directament després de servei sense que hi haja hagut joc previ.

  • Per tocar la xarxa amb qualsevol part del cos encara que siga de manera indistinta.

  • Per canviar un jugador d'una zona a una altra sense haver finalitzat el SET.

I també s'aconsegueix punt:

  • En insultar a un company de l'equip.

  • En insultar a un jugador de l'equip contrari.

  • En insultar a l'àrbitre o mostrar burles cap a aquest.

  • En realitzar qualsevol acte antiesportiu sobre la pilota.

  • En cometre qualsevol gest o insulte sobre el públic.

Si en aquestes situacions l'àrbitre considera que la falta és greu el jugador serà expulsat del terreny de joc i entrarà un altre en el seu llos; a fi de que es produïsca el principi d'igualtat i no hi haja inferioritat numèrica; i aquest jugador expulsat no podrà jugar més en tot el partit.

D'altra banda, un equip guanya el partit qusn faça 3 Sets, equivalent un SET a 25 punts i per a guanyar sempre ha d'haver-hi una diferència de 2 punts. Arribant a jugar 5 sets si el partit estiguera molt igualat, amb l'excepció que l'últim SET, és a dir el cinqué, valdrà 15 punts.

Quan el jugador de l'equip que té el servei, i que el realitza, obté 3 punts seguits de servei o de jugades, hi haurà un canvi de jugadors entre zones (els de la zona d'atac a la de defensa i viceversa). Si algun jugador incompleix aquest canvi, serà falta i l'àrbitre li donarà el punt a l'equip contrari. Després d'aquest canvi, l'equip que tenia el servei continuarà traient, però no el farà el mateix jugador que l'estava fent.

Quant als jugadors, ja hem vist el nombre de jugadors per equip, però cal destacar que el nombre de canvis de jugadors són il·limitats, els realitzarà l'entrenador i sempre respectant el principi d'igualtat, tenint en compte que no poden haver-hi més jugadors en un equip que en un altre i que els equips han de ser mixtos i equilibrats. Aquesta substitució d'un jugador o jugadora per un altre/a es realitzarà quan haja acabat la jugada o abans d'iniciar-la, i un jugador no podrà entrar en el terreny de joc fins que l'altre no estiga fora d'ell. A més dins de cada equip hi haurà un capità que portarà abans de començar, una llista amb l'ordre de jugadors que realitzaran els serveis en cada SET; serà l'únic que podrà dirigir-se a l'àrbitre per a poder debatre i aclarir possibles situacions que creen dubte, però sempre de manera respectuosa; estarà present quan l'àrbitre sortege el camp de joc o el camp de joc o el servei; i recollirà l'acta final del partit.







Video xiquets jugant al pinfuvote



Comentarios

  1. Hola Claudia,
    Estoy totalmente de acuerdo contigo, yo también pienso que los juegos/deportes alternativos ofrecen una amplia gama de beneficios para el alumnado que no se siente familiarizado con los deportes o juegos más habituales.
    Me gusta mucho el deporte que has escogido. Yo soy monitora de actividades extraescolares relacionadas con el deporte y he tenido la suerte de poder ponerlo en práctica con mis alumnos/as y te puedo asegurar que se lo pasan genial.
    Respecto a tu entrada, has creado una reflexión muy clara, atractiva e interesante tanto por el contenido explicado como por añadir vídeos y fotografías.
    Mi puntuación es de un 9’5.

    ResponderEliminar
  2. ¡Hola Claudia!
    Me ha gustado mucho leer tu entrada, se nota que está muy elaborada y que te has informado bastante sobre el tema que se trata. Además, pienso como tú, estos deportes son de gran ayuda para fomentar la total inclusión del alumnado, la participación y el trabajo en equipo.
    Por último, sobre el deporte alternativo que has escogido, el pinfuvote, decirte que jamás había escuchado hablar de él antes y gracias a toda la información que plasmas he entendido lo que es, en qué se basa, sus normas, cómo jugar, etc. Por esto y por lo bien elaborada que has hecho la entrada y lo clara que está plasmada la información, mi puntuación es un 9.5. ¡Enhorabuena!

    ResponderEliminar
  3. Hola Claudia,
    Me ha parecido muy interesante tu entrada, ya que se nota que estás informada sobre el tema por la forma en la que expones las ideas y las argumentas. Además, opino exactamente como tú en cuanto a la gran cantidad de beneficios que pueden aportar los deportes alternativos al aula, fomentando de este modo la inclusión, la colaboración del alumnado, la igualdad de género.
    Por último, destacar que la información es clara y concisa y también me gusta mucho la idea de que no se necesite mucho material para llevarlo a cabo y lo divertido que puede llegar a ser.
    Te felicito por tu trabajo y mi puntuación es de 9´25.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares