ESGRIMA A L'ESCOLA

 La sessió del dia 17 de novembre, ens va permetre descobrir mitjançant la pràctica un esport fascinant com és l'esgrima. Personalment abans de realitzar aquesta pràctica tenia una sèrie de prejudicis sobre aquest esport que una vegada més eren incerts i van desaparéixer de la meua ment.


Per a poder realitzar aquesta sessió, vam tindre la presència de Laura Ruiz, tiradora olímpica de l'equip nacional espanyol d’esgrima; i gràcies a ella vam poder aprendre els moviments bàsics d'aquest esport. La sessió va ser molt del meu grat, em va resultar molt interessant i divertida, i per descomptat vaig aprendre molt sobre aquest esport. Després de poder vivenciar una sessió d'esgrima, vaig tindre clar que en la meua futura pràctica docent vull incloure aquest esport en la meua programació de l'assignatura. Crec que aquest esport dona la possibilitat de treballar una gran varietat d'aspectes motrius, però també els valors que porta implícits amb ell, ja que és un esport molt noble, que gira entorn al respecte per l'adversari.


A l'hora d'introduir l'esgrima a les escoles, hem de buscar els continguts del currículum que es poden treballar a través d'aquesta pràctica esportiva, per a justificar la seua existència en la programació. Segons el Decret 108/2014, els blocs en els quals estaria justificada la seua aplicació són, el bloc 1: CONEIXEMENT CORPORAL I AUTONOMIA, el bloc 2: HABILITATS MOTRIUS COORDINACIÓ I EQUILIBRI. ACTIVITATS EN EL MEDI NATURAL, i en el bloc 4: ACTIVITAT FÍSICA I SALUT.

L'esgrima treballa la coordinació general i oculomanual, la lateralitat, les possibilitats de moviment del nostre cos, la flexibilitat, la resistència, la noció espaciotemporal, l'esforç personal, l'equilibri, i la velocitat de reacció i la gestual, entre altres coses. Pel que aquests continguts estan integrats en el currículum en aquests cursos de primària, i es pot començar des de primer de primària per a treballar les nocions per exemple d'avant-arrere, la coordinació oculomanual o la general; fins arribar a sisé de primària treballant l'adaptació de l'equilibri estàtic i dinàmic en activitats físiques utilitzant diferents posicions, o la resolució de situacions motrius de coordinació, per exemple; donant-nos l'oportunitat de treballar molts dels continguts d'educació física en tots els cursos d'educació primària.


D'altra banda, un dels principals inconvenients a l'hora d'introduir l'esgrima a les aules és el cost econòmic dels materials necessaris per a la seua pràctica. Però per a pal·liar aquest problema Laura ens va ensenyar com fer de forma més econòmica el floret i la protecció de la cara, utilitzant varetes de fibra de vidre, suro, taps de botelles de vi, cinta americana i ulleres de plàstic. Una altra manera de poder realitzar el floret seria amb els següents materials:


Varetes d'arc per a hivernacles de pvc flexible.

Botelles de plàstic d'1.5 litres buides.

Suros de botelles de vi.

Cinta americana.

Cúter.

Tisores.

Cola.


Els passos per a realitzar la nostra arma amb aquests materials serien els recollits a aquesta taula.



1. Deixant uns 9 cm des del cul de la botella cap amunt; talla el cul d'aquesta en forma circular, amb ajuda del cúter o les tisores i amb molta cura de no tallar-te. I després amb el cúter realitza un forat en el centre d'aquest.

2.Recobreix un dels extrems de la vareta de cinta americana amb diverses capes, de manera que realitzes l'empunyadura i aconseguisques un bon agarre. 

3. Introdueix el fragment retallat de la botella per l'extrem oposat al de l'empunyadura i fixar-lo amb cola sobre aquesta. Després posa cinta americana per a donar-li major subjecció. 

4. Recobreix la part inferior del fragment de plàstic amb cinta americana, per a evitar tallar-te amb el plàstic.

5. Amb el cúter realitza un xicotet forat en el tap de suro, posa cola en aquest forat i introdueix la vareta en aquest tap 1 cm aproximadament. I uneix la vareta i el tap amb cinta americana. 


6. Ja tens la teua arma feta, a continuació pots decorar el fragment de plàstic si així ho desitges al teu gust. 



I per últim, 3 possibles activitats que poden realitzar-se en una sessió d'educació física amb alumnes de 6 de primària podrien ser les següents; per al principi de la classe i com a joc d'animació, seria el joc de la muralla, però afegint la variant que els desplaçaments sols es poden realitzar amb la posició dels peus pròpia de l'esgrima i el seu desplaçament (secundant primer el taló del peu que tenim davant i després movent el peu de darrere sense arribar a ajuntar amb el de davant). Per a la part principal, per parelles, utilitzant el material anteriorment elaborat i amb la protecció dels ulls (unes ulleres de plàstic), hauran de posar-se enfrontat l'un a l'altre en posició de guàrdia i desplaçant-se cap avant i cap endarrere de la forma explicada anteriorment, tocar a l'adversari amb la punta del floret sense ser tocat. Guanyarà el que aconseguisca tocar abans al company 5 vegades; i transcorregut una estona es canvien les parelles.

I per a la volta a la calma a causa de l'esforç físic realitzat, realitzaria un estirament per a evitar possibles lesions.




Comentarios

  1. Hola Claudia !
    Qué suerte haber podido disfrutar de una sesión de esgrima. sobretodo con una profesional. Yo nunca lo he experimentado pero tiene pinta de ser muy interesante y divertido, así que no descarto poder intentarlo algún día. En cuanto a la entrada, considero que has organizado muy bien el contenido a desarrollar (material utilizado, beneficios, inconvenientes...) nombrando además el Decreto 108/2014 que hace la entrada mucho mas completa.
    Por último, la imagen final demuestra que disfrutasteis mucho de la sesión.
    Mi puntuación es de un 9'5.

    ResponderEliminar
  2. ¡Hola Claudia!
    Qué interesante resulta leer tu entrada, ya que se nota que fue bastante interesante y, además, disfrutar de practicar este deporte tan poco convencional en el colegio, es un privilegio. A su vez, estoy de acuerdo contigo y poder llevarlo a la practica en tu futura práctica docente es genial, ya que, como bien dices, se aprenden valores importantes como el respeto, además de que los alumnas y alumnas pueden aprender haciendo y cooperando.
    Has elaborado una entrada muy completa y muy bien organizada, toda la información es relevante y de interés para el lector, sobre todo las actividades que propones, ya que ayudan a tener una idea de cómo poder desarrollar una clase dedicada a este deporte con niños y niñas.
    ¡Enhorabuena! Mi nota es un 10.

    ResponderEliminar
  3. Hola Claudia!
    Me ha gustado mucho leer tu entrada y poder aprender un poco más sobre la forma de aplicar la esgrima en el aula, y por cierto ¡Menuda envidia! Me parece increíble que hayáis tenido la oportunidad de disfrutar de una sesión con una profesional de este deporte, ya que es tofo un privilegio.
    Destacar que estoy de acuerdo contigo en que es muy complicado llevar a la práctica este deporte debido al alto gasto económico que conlleva, pero las soluciones que propones al respecto me parecen muy buenas. La información es clara y concisa a lo largo de toda la entrada y coincido en que si existe la posibilidad, es un deporte muy útil para desarrollar en una clase debido a la gran cantidad de valores que se le inculcan a los estudiantes.
    Por todo esto, mi puntuación es de 9´5, ¡Enhorabuena!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares